Обзор Гран-при Pontiac 2002 года

2002 Pontiac Grand Prix

Pontiac Grand Prix — экстраверт в семействе GM среднего размера, мускулистое тело в футболке без рукавов, выставляющее напоказ стиль, вдохновленный NASCAR. Название Гран-при может относиться к европейским шоссейным гонкам, но Гран-при Понтиака является таким же американским, как хот-дог на гоночной трассе в субботу вечером.

Fortunately, the Grand Prix can back its styling braggadocio with plenty of driving excitement, thanks to a thoroughly modern platform, powerful engines, great brakes and excellent handling. The GTP version, in particular, puts enough horsepower through the front wheels to keep drivers interested and alert. Yet its price is impressively modest, compared to an imported sport sedan.

В 2002 году Grand Prix исполняется 40 лет в прекрасном стиле, а специальное издание 40th Anniversary Edition предлагается как для двух-, так и для четырехдверных моделей с отделкой GT или GTP. Пакет включает в себя уникальный задний спойлер, радиаторы на капоте, двойные выхлопные трубы, ограждения на крыше в стиле NASCAR, уникальные колеса и специальную окраску Dark Cherry Metallic. Двухцветные кожаные сиденья красного и графитового цветов дополняют интерьер.

Модельный ряд

The Grand Prix line includes a four-door sedan in SE ($20,965), GT ($23,085), and GTP ($25,805) trim, plus a coupe at the GT ($22,935) and GTP ($25,625) levels. Three different V6 engines are available, along with two automatic transmissions.

SE comes standard with GM’s trusty 3.1-liter aluminum-head V6. It’s good for 175 horsepower and 195 foot-pounds of torque.

GT models are equipped with an iron-head, 3.8-liter V6 that produces 200 horsepower and 225 foot-pounds of torque. The GTP adds a civilized supercharger that boosts horsepower to 240 and torque to 280.

For 2002, GT models boast more standard equipment including a six-way power driver’s seat, steering-wheel audio controls, a cargo net, and a security system. Also for 2002, SE models offer more value, with cruise control and a remote trunk release.

Наружный круговой осмотр

Grand Prix’s styling is bold and stunning. It drew magazine and industry awards when it was launched for 1997. In an era when Asian, European and American shapes flow toward neutrality, the Grand Prix is the most American of cars. Its lines are modern, yet evoke memories of the muscle cars of the ’60s.

Читайте также:
Обзор Мицубиси Эклипс 2000 года

Our GTP sedan test car came in a shiny graphite shade. Striking and classy, this paint does much for the car’s lines. But nothing does as much as the low, sleek coupe-like roofline. Remember how, just a few years ago, four doors meant a square-edged roof? Other eye-catching elements include the twin-post aerodynamic sideview mirrors, the mini-megaphone twin exhaust tips, and low-profile tires mounted on chromed wheels that reveal beefy disc brakes and calipers.

The Grand Prix’s wide track accentuates its overall shape, which really is impossible to fault. Its wide, sculptured hood flows down toward Pontiac’s trademark split grille, smooth fender flares bulge just the right amount, reflector optic headlamps form sharp clear eyes, and big muscular hips make it look ready to pounce. But it’s clearly a Pontiac with fat rocker panel fascia, deep recesses for the foglights, horizontal black bars in the taillamps, a rear deck spoiler and definition grooves in its wraparound bumpers.

Элементы интерьера

Наш тестовый автомобиль был оснащен кожаными сиденьями (520 долларов) и люком с электроприводом (795 долларов).

Графитово-серые кожаные сиденья были великолепны. Четырехсторонняя поясничная опора для водителя входит в стандартную комплектацию GTP, а электрический обогрев — за 100 долларов. Крепежная колея водительского сиденья широкая, что обеспечивает больше места для ног сзади. (К сожалению, со стороны пассажира ничего из этого нет.) Консоль удобна, когда ее толкает правая нога водителя, и есть идеальные мягкие подлокотники для вождения с припаркованными обоими локтями. Салон очень удобен для дальних поездок.

Говоря о дальних поездках, Grand Prix предлагает звуковую систему Bose с восемью динамиками (345 долларов США на GTP) с не менее чем девятью настройками. Это все, что вы можете ожидать от качества звука и громкости. С селектором управления на рулевом колесе, а также данными CD и радио, а также показаниями миль в час на проекционном дисплее на лобовом стекле становится ясно, что мелодии имеют высокий приоритет среди покупателей Гран-при. Самозатемняющееся зеркало заднего вида, стандартное для GTP, приятно. Однако видимость через плечо ограничена.

Читайте также:
2008 Mercedes-Benz C63 AMG Обзор

There’s less head room in the back seat than in front, but it feels like more because rear-seat passengers’ heads ride aft of the headliner. Two cupholders are contained in a wide shared armrest, which folds down and steals the space for a third passenger, while allowing limited access to the trunk. There’s a pocket on the back of the front seats, but no storage in the rear doors, which have a reflector but no light to warn traffic of an open door at night. (The front doors have lights). There’s a grab handle over each rear door, but unless your passengers’ shoulders are double-jointed, they’ll be grabbing the front-seat headrests to exit.

Любители свежего воздуха оценят большой люк в крыше и полностью открывающиеся задние окна. Расположение и видимость аналоговых датчиков очень хороши, а цифровая индикация скорости в нижней части лобового стекла — это не уловка, это отличное техническое новшество и функция безопасности, которая не прижилась. Что касается оранжево-красной подсветки приборов, то мнения долгое время были сильно субъективными. Стандартный информационный центр для водителей предлагает полезные данные наряду с некоторыми бесполезными вещами. На дополнительном электрохромном зеркале есть даже комбинированный дисплей компаса/температуры наружного воздуха.

Информационный центр указал средний расход на 22.4 мили на галлон после поездки на 820 миль; тот, который включал довольно много выстрелов половицы, просто чтобы почувствовать этот прилив нагнетателя. Это хороший пробег для 240 лошадиных сил и одно из достоинств наддува. Плохая новость заключается в том, что требуется топливо с октановым числом 92.

Впечатления от вождения

У этой машины есть мускулы. V6 с наддувом всегда к вашим услугам. Его свист сдержан, его ускорение линейно. Двигатель и трансмиссия не дергаются, они скачут. Коробка передач в режиме производительности переключается на пониженную передачу при ускорении удивительно плавно, хотя, вероятно, ее следовало запрограммировать на более раннее понижение передачи при резком ускорении на более низких оборотах. С отключенным стандартным контролем тяги вы можете жечь резину, как в старые добрые времена. За исключением того, что на передние колеса накладываются черные полосы.

Читайте также:
2017 GMC Canyon - NewCarTestDrive

Powerful engines and front-wheel drive mean torque steer. Most front-wheel-drive cars will abruptly yank on the steering wheel when the throttle is floored, and then it’s over; but the GTP’s supercharger puts out smooth, linear torque, holding its impressive 280 foot-pounds over a flat curve from about 2500 rpm to nearly 5000. The effect is a gentle, steady tug from the steering wheel that may lead to wandering if you don’t stay on top of it (which only adds to the fun). But be careful: When passing quickly with a stretched-out swerve on a two-lane, for example, almost all of your steering is done under the influence of supercharged torque steer. The GTP employs variable-effort electromagnetic power steering, which, frankly, we didn’t feel. This is good, because it means the tuning is spot-on. Steering at speed is tight.

Handling is responsive with quick, solid turn-in. The chassis, thanks to the wide track and rigid body construction, is wonderfully flat and steady when pushed through smooth curves. The P225/60R16 Goodyear Eagle tires squeal under aggressive cornering, but the GTP handles rapid changes of direction with confident, road-hugging equanimity.

The suspension dampens quick little chatter-inducing bumps well, although it clearly announces its softness when the twisties get uneven. But that’s a reasonable compromise for the comfortable ride, which is firm but not harsh, with very little vibration transmitted through the seat of your pants. The four-wheel independent suspension uses MacPherson struts and anti-roll bars (30 mm front, 18 mm rear); the suspension tuning allows a significant amount of jounce at the corners, which you feel in your shoulders. Sometimes it feels as if the suspension wants to keep on working, after the bumps are crossed. But overall, the Grand Prix is well sprung.

Сильные тормоза Grand Prix – одна из его лучших особенностей, с очень твердым ощущением педали. 11-дюймовые четырехколесные диски вентилируются спереди и не нагреваются при чрезмерном использовании на крутых склонах. Тормоза внушают уверенность при резком замедлении на высоких скоростях, а АБС шумит, но совершенно верно при панических остановках на скорости 65 миль в час.

Читайте также:
Обзор Subaru Legacy 2015 года

Заключение

Pontiac получил много несправедливых ударов за ограниченную инженерную доработку. Но Гран-при не претендует на звание BMW. Особенно хорош GTP: быстрый, но не слишком быстрый, спортивный, но не слишком спортивный, с отличной управляемостью в определенных пределах и отличными тормозами. Несмотря на некоторые уловки кузова, он чудесно вылеплен и гладок, но вместителен внутри.

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: